Funkcionalni trening- sve što ste želeli da znate

Kada čujete funkcionalni trening šta je ono što Vam prvo padne na pamet?

Rečenica kojom se može najbolje predstaviti funkcionalni trening je da je to treniranje pokreta, a ne mišića.

U teretani se najčešće fokusira na rad po mišićnim grupama i takvi su i nazivi vežbi (grudi, leđa, biceps, triceps …). Na trenažerima su obeleženi mišići na koje se vežba odnosi i koji se izoluju zadatim vežbama. Nasuprot tome funkcionalni trening nije trening izolacije mišića usmeren na jednu ravan ili jedan zglob. To je koncept treninga u kome pri izvođenju vežbi učestvuje čitavo telo. Čitavo telo se ponaša kao jedan mišić u cilju postizanja sveobuhvatnih rezultata. Kada mišići rade koordinisano telo može da proizvede više snage uz manje napora. Pravilno kretanje takođe omogućava bolju raspodelu snage na više mišićnih grupa. Na taj način se bezbedno i efikasno ostvaruju ciljevi: mršavljenje, hipertrofija, sportske performanse itd.

Funkcionalni trening za vežbače u fitnesu, kao što sam naziv govori, mora da omogući bolje svakodnevno funkcionisanje i da trenira naše telo na način kako ga koristimo svaki dan.

Funkcionalnost se može definisati kao obavljanje funkcije (obavljanje dužnosti) za koju je osoba ili stvar namenjena. Prvo je potrebno definisati funkciju ili karakterističnu akciju ljudskog tela, pa onda kreirati program treninga.

Koja je funkcija pokreta ljudskog tela?

Ljudski pokret se može svrstati u četiri kategorije: kretanje (promene nivoa težišta), guranje, vučenje i rotacija. To su četiri stuba ljudskog pokreta koja su prisutna u svakodnevnom životu. Model sa četiri stuba organizuje osnovne pokrete koje sva tela obavljaju svakodnevno. Cilj treninga treba da bude jačanje i unapredjenje ova četiri stuba. Logično bi bilo da je potrebno trenirati ljudsko telo na način kako se ono kreće i šta radi u svakodnevnom životu. Cilj funkcionalnog treninga u fitnesu je da efekte treninga prevede i primeni u svakodnevnom životu.

Trenirajući više mišićnih grupa istovremeno, pomažete svom telu da bolje funkcioniše kao celina. Trenirate ga da bude sinhronizovani sistem, a ne samo pojedinačni delovi koji rade nezavisno.

Deo zadatog cilja je i to što će  vaš um i mišići naučiti kako da regrutuju što više mišićnih grupa da bi obavili posao, umesto da se oslanjaju  samo na jednu. Time uz manji napor postižemo vidni napredak u izvršavanju kompleksnih zadataka.

Razmislite o podizanju teškog kofera. Ako to učinite nepravilno i samo se sagnete umesto da u isto vreme čučnete verovatno ćete koristiti – i potencijalno naprezati – mišiće donjeg dela leđa. Možda na kraju nanesete štetu svom telu. Ali ako ste se tokom treninga fokusirali na funkcionalne pokrete, biće vam mnogo lakše da pravilno podignete taj kofer: koristeći celo telo. Čučnućete i podizati ga sa poda, koristeći gluteus i noge, a leđa držati ravna, kao što ste navikli da radite sa tegom u teretani.

Savladavanje osnova iz domena fukcionalnog treninga rezultiraće takođe u sposobnosti boljeg uskladjivanja , ravnoteže i svesti o telu, što će vam pomoći da izbegnete nepotrebne povrede.

Pokretanje tela na način da regrutuje više mišićnih grupa odjednom zahteva određeni nivo sinhronizacije, fokusa i osnovne snage (zbog čega su složeni pokreti toliko dobri za izgradnju osnovne snage i stabilnosti). Što više trenirate funkcionalno, to ćete postati bolji u radu na celom telu kao u jednom skladnom sistemu.

Funkcionalni trening je pravi izbor za sve one koji žele da efikasno i bezbedno vežbaju, bez obzira na nivo fizičke pripremljenosti. Predstavlja odlično rešenje za potrebu savremenog čoveka da u uslovima prekomernog sedenja i neaktivnosti na poslu, u školi, na fakultetu… nadoknadi potrebu za kretanjem i boljim zdravljem. Osnovna prednost ovakvog pristupa je u jednostavnosti planiranja svakog treninga, kao i mogućnosti dugoročnog napretka zasnovanog na pravilima sportskog treninga. Omogućava lako i jednostavno programiranje treninga za klijente u odnosu na njihove ciljeve (mršavljenje, hipertrofija …).

Ukoliko želite da saznate više o ovoj temi i da dobijete sertifikat Specijalista Funkcionalnog Treninga prijavite se za online kurs Funkcionalni trening  🙂

Pogledajte i ostale članke

NASM Making Sense of Supplements

Koliko god se trudili, ne možete pobeći od reklama za različite dodatke u ishrani. Među mnogim suplemetima (protein, kreatin, kofein…)  možete pronaći one koje su Vam potrebne za

Pročitaj više

Zašto je značajan core?

Kako god nazvali core (jezgro), ili kako god ga zamislili, razumevanje njegove funkcije i pokreta je od suštinske važnosti kako za fitnes trenere tako i za vežbače. Ovaj

Pročitaj više