Kako da POMOGNETE KIJENTIMA DA IZGRADE ZDRAVE NAVIKE U ISHRANI: Strategije i koraci

Često možete da čujete da ishrana čini 90% dobrog izgleda i zdravlja, a trening samo 10%. Međutim, prava istina je da je trening podjednako bitan kao i ishrana. Ako želite detaljnije da istažite temu, utvrdićete da pored ove dve komponente veliki uticaj imaju i svakodnevni obrasci ponašanja klijenta kao i volja za promenom istih. Spoj svega ovoga daje trajno pozitivan rezultat!

Ovaj post će vas naučiti kako da pomognete klijentima da izgrade nove navike u oblasti ishrane.

KAKO FORMIRATI NOVE NAVIKE U ISHRANI?

Menjanje već ustaljenih navika je prilično veliki izazov. Navikesu naučeni, stečeni oblici ponašanja u različitim sferama života. Često se obavljaju bez aktivnog učešća naše svesti.

Potrebe i sposobnosti klijenata su različite. Kao što nećete nekome ko je početnik odmah dati da radi čučanj sa opterećenjem, već ćete ga prvo obučiti da pravilno izvede pokret, takav pristup treba da koristite i sa ishranom.

Kada razmišljate o dnevnim rutinama koje većina ima, videćete da su mnogo dobro uspostavljene. Svakodnevno donosite automatske odluke koje ne zahtevaju puno razmišljanja. Isto važi i za vaše klijente.

Ali šta kada se vaše navike ne poklapaju sa ciljem koji želite da postignete? Kako pomoći klijentu koji želi da smrša da prevaziđe potrebu za noćnim grickanjem ili sportisti koji hoće da poboljša svoje performanse da odoli noćnom izlasku sa prijateljima?

Razgovor i podsećanje klijenata na činjenicu da ti izbori loše utiču na postizanje njihovih ciljeva nisu dovoljni. Umesto toga morate da naučite kako da ukolonite staru naviku i oformite novu, kako biste stvorili promene koje podržavaju ostvarenje zamišljenih ciljeva.

Svaku radnju koju ponavljate, mozak polako pretvara u naviku jer njeno izvođenje tako zahteva manje napora. Kada se navika formira, mozak prestaje u potpunosti da učestvuje u donošenju odluka – umesto toga prebacuje radnju u našu podsvest.

ŠTA JE ZAPRAVO BRZI MOZAK KOJI JE ODGOVORAN ZA PODSVEST?

Vaša podsvest je odgovorna za 95% odluka koje donosite svakodnevno. Ovaj deo mozga, koji se još naziva i automatski, pomaže vam da sačuvate mentalni napor za razmišljanje i rešavanje novih problema. Podsvest je ta koji brzo odlučuje koja nam je sledeća radnja na osnovu iskustva, emocija ili impulsa.

SPORI MOZAK – SVESNI LOGIČKI DEO MOZGA

Svesni deo mozga ili spori mozak je mnogo racionalniji. Kada se nalazimo u nekoj situaciji gde treba da donesemu neku odluku, ovaj deo mozga uzima u obzir sve činjenice koje su za i protiv u datoj situaciji, dugoročne posledice i kako će taj izbor uticati na buduće ciljeve.

U tom kompletnom procesu vi i vaši klijenti ste na istom putu ka postizanju zajedničkog cilja, a sve se zasniva na navikama koje je potrebno izgraditi.

OBRAZAC FORMIRANJA NAVIKA U 4 KORAKA

OKIDAČ— ŽELJA— ODGOVOR— NAGRADA

Korak 1: OKIDAČ

Okidač je sve što pokreće neku želju. Okidač može biti: doba dana, osoba, osećaj ili raspoloženje, pa čak i miris… Na primer, kada se probudite ujutro, pokreće se kaskada navika o kojima nećete ni misliti. Uglavnom se probudite, odete u kupatilo, napravite kafu, a šta je tu okidač? Okidač, u ovom slučaju može da bude vreme kada vas je alarm probudio i time iz podsvesti aktivirao ključ za ostvarenje sledećeg koraka u procesu rutine – želju.

Korak 2: ŽELJA

Želja ili drugim rečima motivacija je ono što nekoga pokreće. Vodeći se prethodnim primerom, vi možda ne žudite za kafom, već za osećajem koji vam pruža. Svaka osoba ima različite želje. Generalno, želja se javlja kada hoćemo da promenimo svoje unutrašnje stanje, tj da ga poboljšamo.

Korak 3: ODGOVOR

Sledeći korak je odgovor. Odgovor je izvršenje obrasca u okviru vaše navike ( odlazak u kupatilo, ispijanje kafe… ). Razmislite šta je vaš uobičajeni odgovor na okidač ujutru i koje želje ispunjavate. Takođe razmislite koliko je odgovora na želju moguće. Ako govorimo o 100 ljudi, moglo bi biti 100 različitih odgovora na isti okidač na osnovu iskustva, emocija, sklonosti, okruženja…

Korak 4: NAGRADA

Poslednji korak je nagrada. Sa jedne strane nagrada je to što nam je želja zadovoljena. Želeli smo da promenimo svoje unutrašnje stanje i to smo uspešno postigli. Zanimljivo, zar ne? Volimo da udovoljimo nezadovoljstvu koje mozak stvara. Ukoliko nagradu smatramo vrednom (npr. ukusna kafa) najverovatnije je da ćemo ponavljati ovaj ciklus iznova i iznova.

PRIMENA OBRASCA – FORMIRANJA NAVIKA U ISHRANI

Recimo da vam dođe klijent sa određenim željama i cijevima. Razmotrimo ovu situaciju kroz 4 koraka formiranja navika. Klijent započinje proces sa negativnim emocijama – ne dopada mu se kako se oseća u svom telu, to je njegov OKIDAČ. Njegova ŽELJA je da se promeni, jer jednostavno želi da se oseća bolje.

Želja za promenom u ovom slučaju dovela ga je do vas, kao trenera, i to bi bio ODGOVOR. Njegov izazov je gubitak kilograma, a postizanje tog izazova je njegova NAGRADA. Nažalost, ishod gubitka kilograma odvojen je od neposrednih izbora ponašanja. Na primer, izlazak sa prijateljima u utorak, nije povezan sa ishodom postizanja specifične telesne mase za 6 meseci. S obzirom da je njegova konačna nagrada skala na vagi, motivacija na putu do cilja bi mogla da predstavlja izazov za vas. Potrebno da se fokusirate na neke male, svakodnevne pobede – obučavajući klijenta da će kroz te odluke stići do svog cilja.

Sledeći korak je saznanje šta vaš klijent tačno želi da postigne. Kada odaberete koje male navike će vas dovesti do zajedničkog cilja, prilagođavanje klijenta na promene će biti mnogo lakše jer nema subjektivnog osećaja dramatične promene. Na primer, umesto 5 treninga krenuti sa 2 treninga nedeljno klijenitma to u startu neće delovati kao velika promena dok se ne prilagode). Male promene ne izazivaju nelagodu, strah ili druga osećanja i zato dovode do istrajnijeg pridržavanja pravilima i postizanju uspeha.

Zapamtite dobro i stalno podsećajte vaše klijente da su za formiranje navika neophodni: OKIDAČ, ŽELJA, ODGOVOR I NAGRADA.

PRIMERI DOBRE ISHRANE IZ REALNOG ŽIVOTA: KAKO ODABRATI NAMIRNICE KORISTEĆI MOĆ MALIH SVAKODNEVNIH NAVIKA

Sada smo objasnili proces stvaranja navika i moć malih svakodnevnih pobeda. Kako sada to primeniti? Kako pomoći klijentima da naprave obroke kojima će zadovoljiti svoje potrebe.

Prvo, kada razmišljamo o obroku, važno je naglasiti da ishrana nije crno – bela. Klijenti bi želeli da tako bude, a i vama bi bilo jednostavno da im samo date pravila ishrane, šta treba jesti a šta ne, ali ishrana je mnogo kompleksnija od toga.

Na primer, nalazite se na nekom društvenom događaju sa prijateljima i okruženi ste tradicionalnom hranom i alkoholom, što će vam predstavljati izazov da se držite vašeg plana ostvarenja cilja. Kako bi u ovoj situaciji trebao da izgleda obrok? Tajna formula ishrane jeste dve šake proizvoda po obroku, jedna šaka proteina i jedna šaka kvalitetnih ugljenih hidrata. Jednostavne instrukcije poput ove pomažu u razumevanju i primeni malih svakodnevnih navika.

KORIŠĆENJE POSTOJEĆEG OBRASCA ZA KREIRANJE NOVIH, POZITIVNIH NAVIKA

Do sada smo prešli proces formiranja navika, podsvest i svesni, logički deo mozga, kao i male svakodnevne navike. Sada ćemo se fokusirati kako da pomoću obrasca svesno stvaramo nove pozitivne navike.

OBRAZAC FORMIRANJA NAVIKA- OKIDAČ

Za okidač ključno je da nešto radite dosledno. Na primer, klijent odluči da svakog jutra odradi trening. To olakšava doslednost jer neće biti puno stvari između buđenja i odlaska u teretanu na trening.

Najbolja strategija da podstaknete klijenta jeste da se drži izjave: ’’kad ja..onda ja’’. Potrebno je upariti novo ponašanje sa nečim što već svakako radi. Na primer u ovom slučaju: „Čim se probudim, ja idem u teretanu“. Neka vaši klijenti razmisle o tome kako novo ponašanje mogu da povežu sa nečim što već rade.

OBRAZAC FORMIRANJA NAVIKA – ŽELJA

Za želju morate biti malo kreativniji, kako biste osmislili način na koji ćete motivisati klijenta da nešto uključi u svakodnevnu rutinu. Jedan od načina da to postignete jeste kombinacijom dve aktivnosti, ona koju žele da rade i ona koju treba da urade.

Na primer ukoliko klijent želi da provodi više vremena sa prijateljem, to bi ga u ovom slučaju motivisalo da se prijavi na grupne treninge, zbog čega bi se još više radovao treningu.

OBRAZAC FORMIRANJA NAVIKA – ODGOVOR

Ovo je važno jer vaš klijent mora da bude siguran da je odgovor nešto što on može da ispuni. Za lakše razumevanje možete koristiti sledeću skalu od 0 do 10. 0 – bez šanse , a 10- sigurnost 100% da to može da izvede.

Želite da vaš klijent odabere odgovor za koji je 90% siguran da može da ispuni. U ovom slučaju on će 9 od 10 puta doći na trening. Klijent oseća da može – pogotovo jer je to prva stvar pre nego što započne svoj dan ( okidač) i zato što će videti svog prijatelja ( želja), time možete da postignete siguran trening 3 puta nedeljno.

OBRAZAC FORMIRANJA NAVIKA- NAGRADA

NA kraju, stižemo do slatke nagrade. Kako vaš klijent može nagraditi sebe za promenjeno ponašanje? Neka vaš klijent razmisli o tome šta može koristiti kao nagradu za svoj uloženi trud da bi ostao dosledan.

Svesno razmišljajući kroz obrazac formiranja navika, vaš klijent tako ima podršku za svoje novo ponašanje i povećava verovatnoću da će formirati nove navike.

PRIMENA OBRASCA NA POZITIVNE NAVIKE U ISHRANI

Kada pričamo o primeni obrasca na planu ishrane, često je korisno proći kroz različite scenarije kako biste dobili što bolji rezultat. Na primer, treba ohrabriti klijenta da pije više vode. Jednostavno podsećanje klijenta da treba da pije više vode nije efikasno, pa bi strategija primene obrasca formiranja navika mogla da pomogne.

U jednom danu ima puno trenutaka u kojima možete popiti više vode. Ali bi bilo najlakše povećati unos pomoću okidača. Okidač bi mogao da bude ukoliko popije čašu vode odmah nakon buđenja. Na primer: ,,Kada se probudim, popijem čašu vode“. Želja tada može biti dobar osećaj u celom telu koji nastaje ispijanjem vode pre bilo čega drugog.

KORIŠĆENJE OBRASCA ZA FORMIRANJE NAVIKA ZA UKLANJANJE STARIH NAVIKA

Iz dana u dan donosimo preko 1000 odluka. Za većinu njih zadužena je podsvest. Te odluke su zasnovane na već naučenim obrascima koji se mogu sukobiti sa našim ciljevima.

Pogledajte kako možete da koristite obrazac u cilju otklanjanja negativne navike. Počevši sa okidačem, u idealnom okruženju, jednostavno biste ga uklonili. Ali okidači su složeni- uključuju doba dana, ljude, raspoloženje… Ne možete ih uvek eliminisati, ali možete da ih izbegnete ili izmenite tako da budu pod vašom kontrolom. Na primer, vaš klijent uveče unosi previše kalorija. Jedan od razloga je i grickanje čim se vrati kući sa posla. Ako je okidač: ,,Kad se vratim kući onda uzmem grickalicu iz frižidera“, umesto toga bi mogao odlučiti da prvo ode u spavaću sobu da presvuče odeću dok razmišlja o tome šta želi da napravi za večeru.

Kako kontrolisati JAKU ŽELJU za hranom

Da biste promenili želju svom klijentu, morate ga naučiti šta je jaka želja i kako da je kontroliše.

Jaka želja je razlog zbog čega se ljudi iznova vraćaju starim navikama. Kada se želja javi, osećanje je veoma intenzivno i navodi nas da je odmah zadovoljimo.

U proseku jaka želja traje 15- 20 minuta. Zavisno od situacije ali ključno je upamtiti da će želja vremenom nestati. Kada prvi put pokušate da se oduprete, biće veoma teško jer je mozak navikao da istog trenutka zadovolji potrebu.

Strategije za oslobađanje nagona uključuju čekanje 15- 20 minuta pre nego što odlučite da li želite da odustanete. Možete iskoristiti neku distrakciju kao što je na primer šetnja ili zamena nekom zdravom namirnicom.

ZAKLJUČAK

Jedan od vaših zadataka, kao trenera jeste da pomognete klijentima da steknu zdrave navike i da one postanu njegov način života, a ne nešto čega moraju na silu da se pridržavaju. Kako da unaprede kvalitet života primenjujući pravilnu ishranu i redovno vežbanje tokom dužeg vremenskog perioda.

Promena navika može delovati izazovno, ali sa pravom podrškom i znanjem možete da pomognete vašim klijentima da postignu ciljeve. Ovaj dobro osmišljen sistem je pozitivan, jer da morate da razmišljate o svakodnenvnim stvarima- bili bi iscrpljeni i mentalno i fizički.

Što više pozitivnih navika uspete da automatizujete i da pomognete vašim klijentima da učine isto, to će rezultat vaših napora biti bolji i dugotrajniji.

Više o ishrani možete naučiti na našem online ili  uživo kursu u Novom Sadu 🙂

Pogledajte i ostale članke

Autofagija

Poslednjih godina sve je popularnija dijeta koja se zasniva na unošenju hrane u određenom vremenskom periodu. Najčešće je to odnos 8:16, što podrazumeva uzimanje hrane u toku 8

Pročitaj više