MAGNEZIJUM i njegov uticaj na organizam

Od vitamina A do cinka ( Zn ), postoji čitava abeceda vitamina i minerala koji su ljudskom telu potrebni da bi pravilno funkcionisalo. Iz grupe primarnih jedinjenja izdvajamo magnezijum. Magnezijum ima ključnu ulogu u ljudskom telu jer skoro svaki organ zahteva određenu količinu, a pravilan unos nudi niz benefita u regulisanju skoro svih osnovnih funkcija.

Navešćemo samo neke od funkcija magnezijuma:

  • Regulacija krvnog pritiska
  • Održavanja nivoa glukoze u krvi i smanjenje rizika od dijabetesa
  • Održavanje funkcije mišića
  • Izgradnja i očuvanje kostiju
  • Sprečavanje migrene
  • Poboljšanje kvaliteta sna

 

Kontrola krvnog pritiska

Istraživanja pokazuju da dodatni unos magnezijuma može da snizi krvni pritisak. Nakon dalje analize podataka, kompetentni istraživački tim je zaključio da uzimanje 300 mg magnezijuma dnevno u trajanju od mesec dana snižava krvni pritisak i prouzrokuje viši nivo magnezijuma u krvi. Istraživači ističu i da su mehanizmi na koji magnezijum snižava krvni pritisak potvrđeni laboratorijskim istraživanjima. Konzumiranjem odgovarajuće doze magnezijuma utičemo na veću elastičnost krvnih sudova, sprečavamo njihovo skupljanje, što praktično može dovesti do povećanja  krvnog pritiska. Takođe, dokazano je i da magnezijum poboljšava cirkulaciju.

Održavanje nivoa glukoze u krvi i smanjenje rizika od dijabetesa

Naučne studije ukazuju na to da osobe sa nedostatkom magnezijuma imaju rizik od razvoja dijabetesa tipa 1 i 2. Magnezijum pomaže u varenju ugljenih hidrata i omogućava oslobađanje insulina, čime se povećava  kontrola nivoa glukoze u krvi. Dokazano je da na svakih 100mg povećanja dnevnog unosa magnezijuma može da dođe do smanjenja rizika od razvoja dijabetesa tipa 1 i 2 za 15%.

Funkcija mišića

Dobro prilagođena ravnoteža magnezijuma i kalcijuma neophodna je za zdravo funkcionisanje mišića. Dok je kalcijum odgovoran za napetost mišića, magnezijum je zadužen za opuštanje mišića. Kontroliše prenos impulsa sa nerava na mišiće i osigurava da se spreči priliv kalcijuma i da se pobuđenost nerava ponovo smanji – što dovodi do željenog opuštanja. Ako postoji nedostatak magnezijuma, to pokazuje prekomerni kalcijum u mišićima i on se više ne može opustiti u potpunosti što izaziva bolne grčeve.

Izgradnja i očuvanje kostiju

Iako mnogi ljudi znaju da su kalcijum i vitamin D neophodni za izgradnju kostiju, malo njih shvata da je magnezijum podjednako važan. Magnezijum ima važnu ulogu u formiranju kostiju i održavanju njihove gustine. U stvari, povećanje nivoa kalcijuma bez dodavanja magnezijuma moglo bi biti manje efikasno – i zapravo bi moglo da poveća mogućnost razvoja srčanih bolesti. Za zdravlje kostiju važno je održavati ravnotežu između kalcijuma i magnezijuma od 2:1.

Sprečavanje migrene

Ljudi koji imaju probleme sa migrenama mogu imati nizak nivo magnezijuma. Istraživanja pokazuju da magnezijum može olakšati simptome migrene za oko 50% kod polovine ljudi. Za ublažavanje simptoma migrene preporuka je oko 400 miligrama dnevno.

Poboljšanje kvaliteta sna

Nesanica je čest simptom nedostatka magnezijuma. Ljudi sa malo magnezijuma često nemirno spavaju, tokom noći se često bude. Održavanje nivoa magnezijuma u organizmu u najvećem broju slučajeva dovodi do dubljeg, zdravijeg sna. Uzrok tome leži u ulozi magnezijuma u podržavanju neurotransmitera koji pospešuju san. Istraživanja dokazuju da dodatni magnezijum može poboljšati kvalitet sna, posebno kod ljudi koji imaju slab, isprekidan san.

Koliko magnezijuma Vam je potrebno dnevno?

Preporučena količina magnezijuma je 310 do 320 miligrama dnevno, ali ako vežbate naporno, možda će vam trebati i do 600 miligrama. Opšte pravilo: povećajte unos za oko 100 miligrama na svakih 45 minuta vežbanja. Ako i dalje imate simptome poput hroničnog umora, grčeva u mišićima ili anksioznosti, dodajte još 50 miligrama dnevno , jer naglo povećavanje količine može da vam uznemiri želudac. Ponavljajte jednu do dve nedelje dok simptomi ne nestanu.

Magnezijum je uključen u više od 300 različitih reakcija povezanih sa enzimima u ćelijama tela. To je četvrti najzastupljeniji mineral u telu. Svakom delu vašeg tela, od srca do kostiju, potreban je magnezijum da bi ostao jak. Interesantna činjenica je da je otprilike 50% magnezijuma u vašem telu skladišteno u vašim kostima, a druga polovina se uglavnom nalazi u organima i tkivima.

Dinamičan stil života, stres i pojačana fizička aktivnost zahtevaju dodatan unos magnezijuma da bi organizam mogao normalno da funkcioniše. Znaci nedostatka magnezijuma su grčevi u mišićima, upale mišića, iscrpljenost i loše raspoloženje. Magnezijum doprinosi normalnoj funkciji mišića i nervnog sistema.

Ukoliko Vas zanimaju ova i slične teme vezane za fitnes, pogledajte i ostale naše blogove 🙂 

Pogledajte i ostale članke

Autofagija

Poslednjih godina sve je popularnija dijeta koja se zasniva na unošenju hrane u određenom vremenskom periodu. Najčešće je to odnos 8:16, što podrazumeva uzimanje hrane u toku 8

Pročitaj više